10 Şubat 2011 Perşembe

İnci BERAN çizgisiyle NAZİLLİ BASMALARI




Ablam İnci BERAN'ın Nazilli Basma Fabrikası desen bürosunda çalışırken tasarlayıp,çizdiği orjinal Nazilli Basması desen çizimlerinden tarayıcıyla fotoğraf haline getirerek hazırladığım videoyu paylaşıyorum.

Çizimler guaj boya ile bir bütünü tamamlayacak şekilde ve genişletilmeye uygun teknikle,el emeği göz nuru ile,amirlerinin talimat ve istekleri doğrultusunda ablam İnci BERAN tarafından tasarlanıp,çizilmiş yine amirlerinin onayıyla satışa sunulan kumaşlara basılmış desenlerdir.


Ablamın desenlerinden bazıları halk tarafından sürekli talep edilen klasik Nazilli basması desenleri arasına girmeyi başarmış seçkin desenlerdir.

1980 YILLARI DESEN BÜROSU ÇALIŞANLARI

Bu çizimler fabrika gravür dairesinde önce "molet" denilen küçük metal silindirlere aktarılır, sonra desenler 90 cm eninde kumaşı kaplayacak şekilde daha büyük nikelajlı metal "val" silindirler üzerine sülfürik asit kullanılarak işlenirdi.

Desen üzerindeki renk sayısı kadar "val" hazırlanır.Bu valler basma makinasında sürekli dönerek,boyahanede hazırlanan tekstil boyalarını üstlerine çizilen küçük kanallara alıp, altından akarak geçen kumaş üzerine basarak deseni oluştururlardı.(Günümüzde artık bu teknoloji kullanılmıyor.)

Basılan kumaşlar çeşitli kimyasal ve fiziksel işlemlerle daha parlak ve canlı hale getirilip, ambalaj işleminden sonra satışa sunulurdu.

FOTOĞRAFLARI ÜZERİNE TIKLAYARAK BÜYÜTEBİLİRSİNİZ.

1938 YILI KALİTE KONTROL-KATLAMA DAİRESİ ÇALIŞANLARI.


Tasarlanıp çizilen desenin baskılı kumaş haline gelinceye kadar geçirdiği evrelerde yüzlerce işçinin emeği ve özverili çalışması vardı.En küçük bir hatanın yüzlerce metre hatalı baskıya sebep olacağı bu işlemlerde sürekli dikkat gerekiyordu.Ayrıca istemeden mağruz kalınan kimyasal maddeler nedeniyle bu birimlerde çalışan işçilere devamlı süt ve ayran veriliyordu.

İlhan ÖDEN

8 yorum:

  1. Fotoğraflar ve desenler ,otuz yıl ötesine götürdü...Daha da ötesi ;kışın giydiğimiz pazenler,yazın giydiğimiz basmalar...Çok arıyorum onları,özlüyorum,kokuları burnumda her an.Teşekkürler İlhan Bey güzel anımsatmalar için.Size ve ablanıza selam ve sevgiler...

    YanıtlaSil
  2. Evet Arzu hanım,tahmin ettiğiniz gibi desenlerin en yenileri 30 yıllık.Saygılar.

    YanıtlaSil
  3. Merhabalar İlhan bey,

    Ben bir üniversite öğrencisiyim. Gazetede Nazilli Basma Fabrikası'yla ilgili çıkan bir haberi okuyunca, İnternet'te bir araştırma yapayım dedim ve sizin bu güzel blogunuzu buldum.

    Blogunuzu o kadar sevdim ki... Yılların birikimini en güzel şekilde yazıya dökmüşsünüz. Aktardığınız anıların yanı sıra, bir dijital sergi ve arşiv görevi gören fotoğraflarınız da çok çok değerli.

    Böyle bir örneğe daha önce hiç rastlamamıştım. Çünkü bu birikime sahip olanlar maalesef muhtemelen ya bilgisayara yabancı ya da bu anılarını yazıya dökebilecek yetkinliğe sahip değil. Siz ise her konuda bilinçli bir işçi olarak, bunu bir sosyal sorumluluk meselesi görerek bu siteyi oluşturmuşsunuz.

    Bir kitabınız var mı bilmiyorum. Ama keşke ele aldığınız bu konularla ilgili olarak bir kitap yazsanız. Çünkü sanal dünyanın kalıcılığı maalesef yok; sizin yazdıklarınız ise kuşaktan kuşağa aktarılması gereken şeyler.

    Beni çok etkileyen blogunuzu, arkadaşlarımla paylaşacağım. Sayenizde Sümerbank'ın, Nazilli Basma Fabrikası'nın önemi ve büyüklüğünü bir kez daha görmüş oldum.

    Bu anlamlı 23 Nisan gününde sizi saygıyla selamlıyor, yüce Atatürk'ü de şükranla anıyorum.

    Emeğinize sağlık.

    YanıtlaSil
  4. Değerli kardeşim isminizi yazmamışsınız,onore edici sözleriniz için teşekkür ederim.Elimden geldiğince ekmeğiyle büyüdüğüm,çocuklarımı büyüttüğüm kuruma olan vefa borcumu ödemeye çalışıyorum.Blogların bir süre erişime kapatılması şevkimi biraz kırdı,oysa sırada bekleyen güzel paylaşımlarım vardı.Keşke sizinde önerdiğiniz kitap işini becerebilsemde gelecek nesillere kalıcı birşeyler hazırlıyabilsem. Bakalım zaman ne gösterecek.Bloğumu arkadaşlarınıza önermeniz için de teşekkür eder,sevgi ile selamlarım.

    YanıtlaSil
  5. Sevgili İlhan ÖDEN Bey karşılıgı ödenemez güzelliklerle buluşturdu blogunuz TÜRKİYE'Yİ VE SÜMERBANK'I ÇOK SEVIYORUM.Blogunuz için gönül borcum ve teşekkürlerim sonsuz.Güzel tasarımları için ablanız İnci BERAN'a,renklere müzik kattığınız video sunumları için size ayrı ayrı teşekkür ediyorum.Bundan sonra aklımda ve yüreğimde olacaksısınız daima.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Güzel sözleriniz için teşekkür ederim.Aşağıya koyduğum linkteki facebook sayfamıza da beklerim.Orada burada paylaşamadığım güzel fotoğraflar ve belgeler var.Selamlar,sevgiler.

      https://www.facebook.com/profile.php?id=100000314080024&ref=tn_tnmn

      Sil
  6. Beni yillar evveline goturdunuz,1978 yilinda Nazilli Sumerbank da staj yapmistim ,cok guzel anilar ve bilgilerle ayrilmistim,2018 yilin da Fransa dan size sevgiler yolluyorum, nil

    YanıtlaSil
  7. Yillar evvel 1978 de Nazilli Sumerbenk da stajimi yapmistim,guzel anilar ve bilgilerle ayrilmistim,sayfanizi gorunce cok hosuma gitti,Fransa dan sevgiler yolluyorum,nil

    YanıtlaSil